[τεύχος 17]

ΝΕΥΣΙΣ
Τεύχος 17

ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ
ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ

ISSN: 1106-6601
Φεβρουάριος 2009
Σελ.: 256, Τιμή: 17,50

(κάνοντας click στο εξώφυλλο του περιοδικού)

Αφιερωµένο στη µνήµη του Michael Frede (1940-2007) κυκλοφόρησε το δέκατο έβδοµο τεύχος του εξαµηνιαίου περιοδικού Νεύσις, των εκδόσεων Νεφέλη. Ο Frede υπήρξε ένας από τους σηµαντικότερους µελετητές της αρχαίας φιλοσοφίας της σύγχρονης περιόδου, διετέλεσε καθηγητής στα πανεπιστήµια του Πρίνστον, του Μπέρκλεϋ και της Οξφόρδης, ενώ τα τελευταία χρόνια δίδασκε στα µεταπτυχιακά σεµινάρια του Τµήµατος Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήµης (ΜΙΘΕ) του Πανεπιστηµίου Αθηνών. Το ίδιο Τµήµα τον αναγόρευσε επίτιµο διδάκτορα το 2005 και στο παρόν τεύχος της Νεύσης δηµοσιεύονται η οµιλία του Frede στην τελετή αναγόρευσης (µε θέµα την έννοια του προσώπου στον Επίκτητο) και ο έπαινος που ανέγνωσε στην τελετή ο καθηγητής Παύλος Καλλιγάς.

Στο τεύχος συνεργάζονται πολλοί συνεργάτες, µαθητές και συνάδελφοι του Frede. Έτσι, ο Richard McKirahan γράφει για τις προσεγγίσεις στην αξιωµατική µέθοδο όπως εκφράζονται αφ’ ενός στα Στοιχεία του Ευκλείδη και αφ’ ετέρου στα Αναλυτικά Ύστερα του Αριστοτέλη. Η Βούλα Τσούνα µελετά τη µεταφυσική και αυτογνωσία στον Φαίδρο του Πλάτωνος. Η Μυρτώ ∆ραγώνα-Μονάχου γράφει για τις σχέσεις φιλοσοφίας και ιατρικής στην αρχαιότητα και τις σύγχρονες εξελίξεις αυτών των σχέσεων στο πλαίσιο των συζητήσεων για τη βιοηθική. Ο Γιώργος Καραµανώλης στο δικό του κείµενο επιχειρεί να απαντήσει στο ερώτηµα γιατί ο Πλάτωνας χρησιµοποιεί στα έργα του µύθους. Άλλα άρθρα, στο πλαίσιο του αφιερώµατος στον Frede, υπογράφουν οι Βασίλης Καρασµάνης, Πάνος ∆ήµας, Στέλιος Βιρβιδάκης και Χλόη Μπάλλα.

Το τεύχος ολοκληρώνεται µε δύο άρθρα για την ιστορία και τη φιλοσοφία των µαθηµατικών. Στο πρώτο ο Γιάννης Χριστιανίδης επιχειρεί µια ανάγνωση του έργου του Αλεξανδρινού µαθηµατικού ∆ιοφάντου µε οδηγό τις έννοιες και τις µεθόδους της αρχαίας ρητορικής, και στο άλλο ο Απόστολος ∆έµης εξετάζει το επιχείρηµα που αναπτύσσει ο Πρόκλος στην 6η πρόταση της Θεολογικής Στοιχειώσεως.